Друго заседање Одбора за праћење имплементације претприступног програма за рурални развој – ИПАРД II, окупило је протекле недеље у Београду представнике Европске комисије из Генералног директората за пољопривреду и рурални развој (ДГ АГРИ), пpедcтавнике Делегације Eвропске уније у Србији, као и представнике домаћих институција које су укључене у процес спровођења ИПАРД програма – Министарства финансија, Министарства за ЕУ интеграције, Канцеларије за ревизију система управљања средствима Европске уније и Министарства пољопривреде. Поред представника ДГ АГРИ, представника државних институција, седници су присуствовали и представници различитих пољопривредних асоцијација и удружења.
Главна тема овогодишњег заседања ИПАРД Одбора за праћење била је тренутно стање управљачке и оперативне инфраструктуре у процесу поверавања послова спровођења буџета, извештај екстерне ревизије која је спроведена у августу и септембру 2017. године, као и припрема за предстојећу финалну акредитацију од стране Генералног директората Европске комисије за пољопривреду и рурални развој која се очекује у новембру 2017. године.
Присутне је у име ресорног министра, Бранислава Недимовића, поздравио Жељко Радошевић, државни секретар у Министарству пољопривреде. Заседање је отворио помоћник министра пољопривреде Зоран Јањатовић, руководилац Сектора за рурални развој. Он је подсетио да након екстерне ревизије, која је своју мисију завршила у претходних месец и по дана, крајем новембра долазе и представници ЕУ у финалну ревизију. Јањатовић је изразио очекивање да ћемо добити позитивно мишљење и да је у складу са тим планирано да први конкурси буду припремљени и објављени у децембру или јануару. Јањатовић је додао да ће прве две мере у првом циклусу бити намењене за инвестиције у опрему и механизацију за примарну производњу и прерађивачку индустрију. Средства за прераду ће обухватити сва четири сектора – млеко, месо, воће и поврће. Он је истакао да Министарство пољопривреде планира да до краја године спроведе кампању интензивног информисања везано за предложене мере инвестиција. Такође припрема се и водич за пољопривреднике који ће будућим корисницима пружити додатне информације о овим мерама.
О напретку који је Управа за аграрна плаћања остварила у спровођењу Акционог плана за процес акредитације присутне је известио директор Управе Жарко Радат. Он је истакао да је прилагођен законски оквир, да је потписан Меморандум о разумевању између Националног службеника за одобравање, Управљачког тела и Управе за аграрна плаћања (ИПАРД Агенције), а потписани су и Меморандуми о разумевању са техничким телима која ће вршити контролу испуњености националних и ЕУ стандарда у прописаним областима. Управа је отклонила и блокирајуће факторе: извршено је запошљавање нових радника, урађена је база референтних цена и реконструисана је нова зграда Управе по захтеваним стандардима.
Према речима Лиам Бреслина који је руководилац јединице за претприступну помоћ Генералног директората за пољопривреду и рурални развој ЕК, уколико ревизори ЕК дају зелено светло, онда би уследило потисивање финансијског споразума између ЕУ и Републике Србије, чиме би се створили и формало-правни услови за почетак коришћења прептриступних фонодова за пољопривреду и рурални развој.
Договорено је да се у наредном периоду заседања Одбора за праћење ИПАРД II програма одржавају два пута годишње, у пролеће и јесен како би се интензивније пратило спровођење ИПАРД II програма.
Материјал са Другог заседања Одбора за праћење ИПАРД II програма можете преузети ОВДЕ